Випуск №9: Інформаційно-психологічні операції

12 липня 2014 року в ефірі “Первого канала” РФ вийшов сюжет, в якому Галина Пишняк, уродженка Західної України, мати і дружина “ополченця” розповіла жахливу історію зі Слов’янська: “Взяли дитину трьох років, хлопчика маленького в трусиках, в футболці, як Ісуса на дошку оголошень прибили. Один прибивав, двоє тримали. Маму тримали. І мама дивилася, як дитина спливає кров’ю. Крики. І ще взяли надрізи зробили, щоб дитина мучилася….. А потім, після того як півтори години дитина мучилася і померла, взяли маму, прив’язали до танка без свідомості і по площі три кола провели. А коло площі – кілометр. ….У нас розповідали бабусі старі, фашисти так не робили. Це група СС “Галичина”. Вони над місцевими знущалися. Жінок ґвалтували і дітей убивали. Відродилися назад…. Росіян немає. Росіяни не воюють. Це звичайні роботяги: шахтарі-трударі повстали, бо вже все…. Ми всі однієї крові. Не треба ділити нас.”.
Цей сюжет став хрестоматійним прикладом інформаційно-психологічної операції РФ в інформаційній війні проти України. Так, через ЗМІ ми дізналися ще багато цікавих історій, які є частинами ІПсО: візитка Яроша; клаптик землі і два раба для військових, які воюють на Донбасі; про побудову концентраційного табору для військовополонених-ополченців в Маріуполі; про те, що хлопців призовного віку знімають з потяга та відправлять служити в Національну гвардію України. Цей список можна продовжувати дуже довго. Так, за допомогою таких «вливань» впливають як на громадян РФ, так і на жителів окупованих територій, які дивляться російські телеканали. Проте існує ще величезна кількість ІПсО, про які ми навіть не здогадуємося. Тому зараз детальніше розглянемо що таке інформаційно-психологічна операція.
У широкому сенсі під інформаційно-психологічною операцією розуміють сплановане використання засобів, форм і методів поширення інформації задля впливу на свідомість і поведінку людини.
Інформаційна війна, власне, складається з комплексу інформаційно-психологічних операцій. Одні сплановані агресором, який за допомогою дезінформації, зміщення чи заміщення акцентів у актуальних дискусіях, залякування, шокування намагається досягти своєї переваги в тих чи інших політичних, фінансово-економічних, соціальних питаннях. Інші ж розробляються для захисту та відповіді на деструктивний вплив.
У вужчому значенні інформаційно-психологічні операції розглядаються як інструмент, «зброя», технологія, що лише супроводжує бойові дії, гарячі фази збройних конфліктів або передує їм. У цьому сенсі вони застосовуються переважно для деморалізації і дезорієнтації противника чи, навпаки, зміцнення морального духу населення. Таким чином, інформаційно-психологічні операції – обов’язкова складова війни.
Однак пам’ятаймо, що вони цілком можуть розроблятися й проводитися і в мирний час. Такі операції складаються з політичних, військових та ідеологічних заходів, мета яких – зміна поведінкових і емоційних установок певних груп людей та окремих осіб з тих чи тих питань у бажаному напрямку. Інформаційні операції використовуються як один із напрямів політики національної безпеки провідних країн світу. У межах інформаційно-психологічної операції може бути проведено кілька акцій інформаційного впливу.
Отже, інформаційно-психологічна операція – це розробка і реалізація за продуманим планом інформаційно-психологічних впливів на життєві установки та поведінку людей для досягнення заздалегідь визначених цілей, зазвичай – прийняття якихось управлінських рішень.
Основне завдання ІПсО полягає в маніпулюванні масовою свідомістю з такими цілями, як, наприклад: внесення в суспільну свідомість і свідомість окремих людей визначених ідей і поглядів; дезорієнтація людей та їхня дезінформація; ослаблення усталених переконань людей, основ суспільства; залякування мас.
Ведучи мову про завдання інформаційних операцій слід зазначити: їхня реалізація не завжди може приводити до прогнозованих наслідків. Така природа віртуальних впливів. Тобто нереально врахувати всі соціальні, політичні, релігійні, історичні, економічні, психологічні, ментальні, культурні чинники, а також особливості сприймання інформації різними за національною належністю, віком, соціальним становищем та іншими характеристиками аудиторіями. Таким чином, неможливо точно передбачити ефект впливу, оскільки він залежить від безлічі не лише об’єктивних, а й суб’єктивних факторів, а також швидко змінюваної політичної кон’юнктури. Також потрібно враховувати і такий фактор, як наявність «імунітету» до певних інформаційних впливів у певному соціальному середовищі.
Дуже часто інформаційні впливи використовують механізми “вірусного маркетингу”, наприклад, у вигляді чуток, коли сенсаційно подана дезінформація поширюється з величезною швидкістю. Саме «імунна система» протидіє подібним інформаційним операціям. Дуже часто з імунною системою суспільства ототожнюють державу, яка покликана безпеку всього суспільства. Таким чином, ефект від виконання запланованих завдань у межах інформаційних операцій часто буває негативним, непередбачуваним, непомітним до певного часу, таким, що потребує оперативного коригування.
Канали впливу, використовувані від найдавніших часів і дотепер для реалізації інформаційних операцій дуже різноманітні: від оприлюднення і поширення листівок, плакатів до трансляції на багатомільйонну аудиторію промов політиків і лідерів думок, коментарів експертів, новин через програми телерадіомовлення та інтернет-ресурси, соціальні мережі. До основних видів інформаційно-психологічних операцій відносять наступальні та оборонні. Хоча на практиці більшість ІПсО є змішаними.
За метою і спрямованістю розрізняють також інформаційно-психологічні операції, які націлені:
• на прийняття потрібних агресорові управлінських рішень;
• на компромат;
• на пошкодження, виведення з ладу;
• на дестабілізацію політичної чи економічної ситуації.

Сьогодні найпопулярнішими методами, які застосовуються в межах інформаційно-психологічних операцій, є дезінформація, психологічний тиск, розповсюдження чуток, диверсифікація громадської думки.
З інформаційно-психологічними операціями ознайомилися, а вже у п’ятницю поговоримо про маніпуляцію та її вплив на свідомість мас.
А поки попередні випуски читайте за #Likbez_InfoWAR.