Випуск №7: Методи застосування інформаційної зброї (3 частина)

Випуск №7: Методи застосування інформаційної зброї (3 частина)

Маємо останній випуск на тему методів застосування інформаційної зброї в публічному просторі.
Відзначимо, що наступні методи нічим не поступаються тим, які були подані у попередніх двох випусках.
Метод “хибної ідентифікації”. Його метою є ототожнення споживача інформації з запропонованим йому “героєм”. Він спирається на вчення З. Фрейда про неврози та полягає у підміні власного “Я” чужим, який в даному випадку сприймається через канал ЗМІ. Взагалі ідентифікація – процес широко досліджений в загальній та соціальній психології.

Метод використання хронологічної інформації. В суспільній свідомості і минуле, і теперішнє мають свої функції, оскільки людина в житті спирається не тільки на те, що має в теперішньому, але й на минуле, закладене в підсвідомості. Історичне минуле є основою народу як єдиної спільноти. Використання хронологічної інформації в інформаційній війні має ряд специфічних прийомів:

– підміна проблем сучасності історичним минулим. Причому з минулого вибирається те, що є вигідним.

Цей прийом активно застосовується офіційною владою путінської Росії – культом «вєлікой побєди» забивають інформаційний простір, відволікаючи увагу населення від щоденних проблем з цінами, комуналкою тощо. Опонентів Путіна постійно намагаються ототожнити з опонентами Радянського Союзу під час Другої світової війни (наприклад, так в РФ чинять щодо України);

– проектування сучасних проблем у минуле, коли, виходячи з інтересів сьогодення, вишукуються історичні аргументи, які підтверджують точку зору, що пропонується. Цей прийом є дуже ефективним, якщо необхідно посіяти ворожнечу між народами.

Приклад – це сучасна політика Кремля щодо України, ряду країн Європи, США, а також щодо НАТО;

– прийом зміни “героїв” минулого полягає в інформаційній моральній ліквідації всіх героїв та видатних людей минулого, які були гордістю народу, та заміна їх справжніми зрадниками та нікчемами. При цьому частина героїв оголошувалася негідниками та вбивцями.

Прикладом може бути вояки Української повстанської армії, яких спочатку намагалися знищити фізично, а потім в очах українців радянська влада намагалася виставити їх як зрадників та вбивць.

Ефективність цих прийомів аргументується тим, що менталітет народу формується на базі історичної пам’яті. Її знищення означає створення маси людей без минулого, які мають інтереси лише в задоволені своїх потреб.

В інформаційній війні важливо використовувати механізми безпосереднього впливу на процеси мислення. Абстрактне мислення здійснюється через символи, з допомогою яких людина опосередковано аналізує зовнішній світ. Так, постає новий метод – підміни символів. Зміст методу полягає не в заміні самих символів, а в зміні внутрішнього змісту понять. Будь-які намагання знищити символи, заздалегідь приречені на невдачу, тому що подолати символи можна лише символічно. Оскільки людина вже не протистоїть реальності безпосередньо, то фізична реальність немов віддаляється по мірі зростання символічної реальності людини.

Метод створення “політичних міфів”. Один з найбільш дієвих методів впливу інформаційної зброї полягає в розчленуванні явища, відокремленні істинних, але одиничних фактів, та ототожненні їх з самим явищем, тобто створенні на основі істинних фактів неправдивої інформаційної структури. Складні утворення такого типу носять назву «політичні міфи». Прикладом може бути міф «про рятівника-месію». Кандидат, навколо якого створюється цей міф, сприймається людина як нове обличчя у владі, що, за умови приходу її до влади, зможе вивести країну з кризи або складного становища та не буде мати корупційної складової у своїй діяльності. Цей міф ґрунтується на архетипі «героя».
Як приклад в передвиборчій ситуації в України можна навести обігрування постаті Володимира Зеленського як кандидата в президенти.

З методами ознайомилися, а вже у понеділок обговоримо як пов’язані інформаційна зброя та інші види комунікативного впливу.
А поки попередні випуски читайте за #Likbez_InfoWAR.