“Реформування системи оборонних закупівель – важливий крок до членства в НАТО” – УСІ

Одним з ключових завдань реформування оборонної політики є приведення процедури оборонних закупівель у відповідність до вимог часу, чинного законодавства та рекомендацій партнерів України – членів ЄС і НАТО. Для цього необхідно  посилити парламентський та публічний контроль за оборонним сектором, адже, по-перше, зараз державні оборонні закупівлі перебувають під впливом корупційних ризиків, а керівництво ключового оборонного підприємства – державного концерну “Укроборонпром” – призначається Президентом України без конкурсу і без відповідного публічного нагляду, тобто без обговорення з громадськістю, Кабміном і профільним парламентським комітетом Верховної Ради.

Реалізація цього кроку має виглядати наступним чином: створюється окремий орган виконавчої влади, відповідальний за оборонно-промисловий комплекс, він здійснює контроль та координацію оборонних закупівель. Цей орган або, до моменту його створення, Міністерство економіки,  оприлюднює на сайті реєстр виробників продукції, виконавців робіт, надавачів послуг оборонного призначення, що беруть участь в державному замовленні. Також на сайті мають викладатися звіт щодо здійснення замовлення виконавцями.

Також відзначимо, що ряд існуючих норм в сфері оборонних закупівель і ОПК не відповідають вимогам фактично воєнного часу, розпліднюють бюрократію й не сприяють інвестиційній привабливості підприємств оборонної галузі. Зокрема, це стосується ряду актів, які регулюють рівень доступу до інформації та встановлюють режим її засекреченості, а також тих норм, що ускладнюють конкуренцію під час укладання договорів та здійснення міжнародної торгівлі в сфері “оборонки”. Потрібно внести зміни до ряду законодавчих актів аби зменшити засекреченість державних оборонних закупівель задля забезпечення їх прозорості.

Збільшення прозорості та публічного контролю за оборонним сектором є одним з кроків до забезпечення сумісності оборонного сектору з країнами членами НАТО. Також це сприятиме підняттю рівня довіри з боку громадянського до системи управління в оборонно-промисловій політиці, збільшить інвестиційну привабливість оборонних підприємств, усуне бюрократичні бар’єри під час здійснення міжнародних торговельних операцій, а отже – пришвидшить їх процедуру, збільшить надходження до бюджету та посилить обороноздатність ЗСУ та інших силових структур.

Відзначимо також, що вимога такої реформи обумовлена такими нормативними актами як Закон України “Про національну безпеку України”, Середньостроковим планом пріоритетних дій Уряду на період до 2020 року, прописана в Стратегічному Оборонному Бюлетені та інших документах.

Вона також продиктована зобов’язаннями країни в рамках Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом (Директива 2009/81/ЄС Європейського парламенту і Ради ЄС).

Українська стратегічна ініціатива