Випуск № 5. Методи застосування інформаційної зброї (1 частина)

Наприкінці ХХ ст. над Південно-Китайським морем стався інцидент, під час якого розвідувальний літак військово-морських сил США зіткнувся з винищувачем військово-повітряних сил (ВПС) КНР, зазнав пошкоджень і приземлився на острові Хайнань. На борту американського літака ЕР-3 перебувала секретна шпигунська апаратура. Незважаючи на те, що американським пілотам вдалось знищити її частину, китайці все одно отримали до неї доступ. Американці були вимушені міняти свою систему кодів і розробляти новий вид апаратури. За підрахунками спеціалістів, їм довелося витратити близько 3-5 мільярдів доларів.

Відтак, великого значення набуває володіння інформацією, тому втрата навіть її частини може дезорганізувати роботу багатьох систем життєзабезпечення того чи іншого народу або навіть держави.

Так, з досвіду застосування інформаційної зброї  можемо виділити і перший методо впливу. Він пов’язаний з втратою цінної інформації для противника. Це або підвищує ефективність власної діяльності, або знижує ефективність діяльності противника. Якщо об’єктом такого впливу є розум людини, то мова йде про формування в неї викривленого уявлення про явище чи об’єкт через відсутність повної інформації. Якщо противник отримує доступ до закритої для нього інформації, то він може приймати управлінські рішення з випередженням.

Другий метод інформаційного впливу пов’язаний із впровадженням негативної інформації, що може не лише привести до небезпечних помилкових рішень, але й змусити діяти собі на шкоду.

Прикладом може бути впровадження в Росії марксизму. При цьому часто для приховування самого джерела чи надання цій інформації більшої значимості, використовується спосіб “відмивання інформації”, коли вона спочатку таємно підкидається певному об’єкту, а потім посилаючись на нього як на джерело, максимально тиражується.

В комп’ютерах негативна інформація – це віруси, що здатні передаватись по лініях зв’язку, проникати в електронні телефонні станції, системи управління та виводити їх з ладу, а також логічні бомби, програмні закладні пристрої, які заздалегідь впроваджуються в інформаційно-керуючі центри і за сигналом чи у встановлений час приводяться до дії, знищуючи або викривляючи інформацію та дезорганізуючи роботу.

Зазвичай перші два методи ще називають методами викривлення інформації.

Третій метод – прямий вплив на психіку людини, управління її поведінкою. Цим методом досягається пригнічення психіки людей, подавлення їх позитивних емоцій. Особливо сильний вплив має телебачення та інші зорові засоби передачі інформації. Впливаючи на психіку, можна псувати настрій і тим самим сприяти погіршенню здоров’я людини. Наукові розробки психологів показують, що людина повинна відчувати 35% позитивних емоцій, 5% – негативних емоцій та 60% – нейтральних. Порушення такого співвідношення може привести до хвороби індивідуума і навіть до його загибелі. Аналіз інформаційних повідомлень в Україні та Росії наприкінці XX сторіччя свідчить, що більше 80% з них – це інформація про вибухи, вбивства, насильство, катастрофи, економічні та інші проблеми. В нормальних людей це викликає негативні емоції, які руйнують психіку, та сприяють скороченню тривалості їх життя.

Відомо, що по закінченню війни в Перській затоці у 1991р. в науково-дослідницьких закладах міністерства оборони США почалась розробка нових видів впливу на психіку людини.

Про інші види впливу читайте вже завтра, а поки можна переглянути попередні випуски – #Likbez_InfoWAR.